چاقی چیست؟-دلایل چاقی و علت بروز چاقی-راه های درمان چاقی

چاقی :

چاقی از جمله مشکلاتی است که زیبایی و تناسب اندام را برهم می زند و افراد بسیاری نیز به آن دچار هستند.

انسان طبعا طرفدار زیبایی و تناسب اندام و سلامت در همه چیز از جمله اندام خویش است و روشن است که برای دست پیدا کردن به آن کوشش می کند.

امروزه پیشرفت علم پزشکی سبب شده است تا افراد چاق به جای آنکه نگران شوند با اعتماد به نفس و اراده قوی و نیز به کار بستن دستورات و قواعد پزشکی بر این مشکل غلبه یابند.

چاقی چیست ؟

چاقی عبارت است از افزایش وزن همراه با تجمع چربی در نواحی مختلف بدن (بیشتر در نواحی شکم) بدون درد و ناصافی پوست که در مردان و زنان بطور یکسان بروز می کند، یا به عبارتی انباشت بیش از حد بافت چربی در بدن را چاقی گویند.

چاقی-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

دلایل چاقی :

دلایل متنوعی برای علت چاقی ارائه شده است اما مهمترین علت موثر در چاقی و اضافه وزن عبارت است از : تمایل بدن به ذخیره انرژی به صورت چربی، این تمایل به صورت تکاملی به انسان امروزی به ارث رسیده است.

هزاران سال پیش اجداد انسان امروزی به دلیل نحوه تغذیه که عبارت بود از دوره های پرخوری و انتظار طولانی مدت برای پیدا کردن دوباره غذا، توانایی ذخیره انرژی به صورت بافت اضافه چربی را به دست آوردند.

چاقی-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

اگر میزان چربی یا در واقع مقدار چربی های ذخیره شده در سلول های چربی به قدری زیاد باشد که سلول های چربی ورم کرده و با افزایش حجم به مویرگ های اطراف خود فشار بیاورند و موجب کاهش و بعضا توقف جریان خون در لابه لای بافت چربی شوند در این صورت حتی اگر فرد کمتر از نیاز بدن مواد غذایی مصرف کند، بدن نمی تواند چربی های ذخیره شده را مصرف کند و لاغر شود زیرا تنها راه مصرف چربی ها از طریق خون امکان پذیر است و در این افراد، چربی دسترسی مناسبی به عروق نخواهد داشت.

در این مواقع خون شروع به برداشت چربی از نواحی مانند صورت می کند، چرا که در لابه لای این چربی ها خون در جریان است در نهایت گاهی ممکن است با فردی با یک صورت استخوانی ولی شکم و پهلوی چاق مواجه شوید.

در نتیجه در این گونه از افراد کاهش مصرف، تنها راه چاره چاقی خواهد بود.

چاقی-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر
چاقی-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

مرض چاقی احتمالا ابتلا به بیماری های گوناگون به خصوص بیماری های قلبی، دیابت نوع دوم، انواع مشخصی از سرطان، آرتروز استخوانی و آسم را افزایش می دهد.

چاقی بیشتر به وسیله ترکیب بیش از اندازه انرژی غذای ورودی، تحرکات بدنی کم و استعداد ژنتیکی ایجاد می شود.

هر چند اندک مواردی، در ابتدا به وسیله ژن، اختلالات غدد درون ریز، داروها و یا امراض روانی ایجاد می شود.

برخی از افراد چاق با وجود کم غذا خوردن به دلیل متابولیسم کند بدن دچار افزایش وزن می گردند.

بطور میانگین افراد چاق، میزان مصرف انرژی بیشتری نسبت به همتایان لاغر خود دارند که این امر به دلیل میزان انرژی لازم برای نگهداری کردن از بدن که دارای اضافه وزن است ، می باشد.

رژیم غذایی و تمرینات ورزشی (تحرک) بهترین راه حل های درمان چاقی است که کیفیت رژیم غذایی را می توان با کاهش مصرف غذاهای پر انرژی مانند غذاهای پر چرب، شیرین و همچنین استفاده بیشتر از غذاهای گیاهی رژیمی افزایش داد.

استفاده از داروها، دمنوش ها و … ضد چاقی ممکن است جهت کاهش اشتها با جلوگیری از جذب چربی در کنار یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی استفاده شوند.

چاقی-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر