چین و چروک صورت و ساختمان پوست-انواع چین و چروک صورت

چین و چروک صورت :

چین و چروک صورت در زیبایی تاثیر بسزایی دارد.

زیبایی و جوانی علاقه همه افراد بخصوص خانم هاست و برای دستیابی به آن راه های زیادی توصیه شده است در هر زمان روش های متعددی از پیشگیری ،مراقبت و درمان ارائه شده. از آنجا که راه های پیشنهادی متفاوت است لذا یکی از روش ها را که در سرار دنیا داوطلبین و خواهان زیادی دارد را بررسی می کنیم.

ساختمان  پوست :

-لایه اپیدرم یا رو پوست

-لایه درم یا میان پوست

-لایه هیپودرم یا زیر پوست

چین و چروک صورت-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

اپیدرم : (روپوست)

خارجی ترین لایه پوست ،که در قاعده آن سلول هایی که بطور مداوم تقسیم می شوند وجود دارد،این سلول ها به تدریج به سطح پوست رانده شده و با از دست دادن آب خود و شاخی شدن از سطح پوست می ریزند.

نقش اصلی اپیدرم حفاظت بدن در برابر عوامل محیطی است همچنین از خشکی پوست نیز جلوگیری می کند.علاوه بر آن سلول های ملانویست که مسئولیت ساخت ملانین (رنگ پوست) را تعیین می کنند نیز در این لایه قرار گرفته اند.

چین و چروک صورت-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

درم: (میان پوست)

در زیر اپیدرم قرار گرفته ، ضخیم تر و حاوی ماده زمینه ای نیمه جامد بنام اسید هیالورونیک می باشد که سلول های فیبروبلاست، رشته های کلاژن، الاستین و رتیکولین (مسئول قوام و محکمی پوست) در درم قرار دارد، اختلالات به وجود آمده در این لایه بیشترین تاثیر را در پیری وچروک پوست دارد.

هیپودرم : (لایه زیر پوست)

حاوی سلول های چربی (آدیپوستیها)، کلاژن و الاستین و عروق خونی است که باعث اتصال پوست به لایه های زیرین می گردد.

چین و چروک صورت-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

چین و چروک صورت چگونه به وجود می آیند :

۱- آفتاب :

نور خورشید اصلی ترین عامل پیری به شمار می آید. پرتوهای خورشید دارای طیف ممتدی از امواج است که شامل نورمرئی، مادون قرمز، ماوراء بنفش و امواج رادیویی است. برخی از این طیف ها برای پوست خطرناک است البته لایه ازن در اطراف زمین باعث جذب امواج خطرناک آن است  ولی در هر صورت بعضی از این امواج به زمین می رسند و باعث آسیب پوست می شوند باعث تشکیل رادیکالهای آزاد نیز شده که باعث تخریب سلول های پوستی،کلاژن و الاستین می شوند و پیری پوست را به دنبال دارد.

چین و چروک صورت-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

۲- سیگار و دخانیات :

نیکوتین موجود در سیگار باعث تنگ شدن عروق پوستی می شود و اکسیژن رسانی به بافت پوست کم شده در نتیجه ساخت کلاژن و الاستین دچار اختلال می گردد.کم شدن جریان خون زیر پوستی بر تغذیه و اکسیژن رسانی پوست تاثیر داشته که در نهایت کاهش سلول های درم را بدنبال خواهد داشت.

اثر مهم دیگر سیگار بر پوست کاهش چشمگیر روند بهبود و ترمیم زخم هاست. مواد سمی حاصل از سوختن سیگار باعث تخریب فیبرهای کلاژن و الاستین شده و پیری پوست را سبب می گردد.

علاوه بر همه عوامل ذکر شده، دود سیگار سبب تحریک و خشکی پوست شده و با تحریک چشم ها و واکنش به آن باعث جمع شدگی پوست کنار چشم و ایجاد چین و چروک می گردد.

چین و چروک صورت-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر
چین و چروک صورت-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

۳- استرس و کم خوابی :

در استرس و کم خوابی سطح هورمون کورتیزول به میزان چشمگیر افزایش یافته و باعث تغییر در ph پوست میگردد. در نتیجه سبب از دست دادن آب پوست می گردد و چروک های زودرس بر پوست نمایان می گردد.

علاوه بر آن استرس موجب افزایش ترشح گلوکو کورتیکوئیدها شده و با تجمع چربی زیر پوستی مانع از اکسیژن رسانی موثر به پوست شده  و شادابی و طراوت پوست را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

همچنین تخریب های پوست که در طول روز اتفاق می افتد شب هنگام بازسازی می شود و خواب ناکافی از عوامل مهم عدم بازسازی مناسب پوست است.

۴- تغذیه نامناسب :

مصرف ناکافی میوه و سبزیجات پژمردگی پوست را به همراه دارد.

مواد مغذی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها در سلامت و زیبایی پوست و جوانی نقش عمده ای دارند.

چین و چروک صورت-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر
چین و چروک صورت-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

۵- دهیدراته شدن پوست :

از دست دادن آب، یکی از عوامل کدری رنگ پوست، احساس کشیدگی و حتی خارش و پوسته پوسته شدن آن است که می تواند عللی داخلی و یا خارجی داشته باشد. که در هر دو صورت عدم آب کافی باعث شکنندگی و آسیب پذیر شدن کلاژن و الاستین شده که با چروک های ریز و عمیق همراه می گردد.

۶- عوامل محیطی (سرما، باد، آلودگی وشغل) :

که با ایجاد رادیکال های آزاد بر پوست و خشکی  موجب تخریب ها و آسیب های پوستی می گردد.

۷- بیماری ها و عوامل درونی بعضی از داروها :

در این موارد بسیاری از عوامل باعث کاهش ساخت کلاژن و الاستین یا افزایش تخریب آنها شده و پیری زودرس پوست را به همراه دارند.

انواع چین و چروک صورت :

چروک های دینامیک:

چین و چروک صورت در اثر تغییر حالات چهره خطوطی بر روی پوست نمایان می شود که بعد از پایان یافتن این حالات، این خطوط نیز از روی پوست محو می گردند. این نوع چروک ها معمولا در یک سوم فوقانی صورت مشاهده می شود.

در اثر تکرار این حالات و ایجاد این خطوط کم کم این خطوط بر چهره ماندگار می شوند لذا جلوگیری از چروک های دینامیک به طور موثری از ایجاد خطوط بر روی پوست جلوگیری میکند.

چروک های استاتیک:

چین و چروک هایی هستند که در اثر تکرار مداوم چروک های دینامیک بر روی پوست ماندگار می شوند به گونه ای که حتی در حال استراحت نیز این خطوط بر چهره نمایان هستند. البته این چروک ها در مراحل اولیه ریز و سطحی هستند که به مرور زمان بر عمق آن افزوده میگردد.

استفاده از کرم های حاوی aha و لایه بردارها، لیزر درمانی و کرم های حاوی کلاژن – الاستین، هیدرولیز، رتینول a و ویتامین c …..می تواند بر آنها موثر باشد.

چین و چروک صورت-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

آیا ایجاد چین و چروک ها بر روی پوست صرفا در اثر آسیب های درمیک است ؟

خیر ، اگر چه پیری پوست بدنبال تخریب و آسیب در درم ایجاد می گردد عوامل دیگری نیز در ایجاد خطوط عمیق چهره موثرند.

از آنجا که عضلات توسط رشته هایی از کلاژن (در ناحیه SMAS Cell) به پوست متصل است انقباض شدید و مداوم عضلات می تواند اثرات نامطلوبی بر پوست ایجاد کند که خیلی از مواقع خطوط عمیق چهره مانند خط اخم، خنده، پنجه کلاغی و پروانه ای ناشی از این ری اکشن است و انقباض مداوم ماهیچه های این نواحی باعث آسیب رساندن به پوست شده و چروک ها را عمیق تر می کند.

چین و چروک صورت-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

جهت کاهش آسیب های ناشی از انقباض مداوم عضلات بر چهره چه باید کرد ؟

آنچه مسلم است برطرف کردن و یا لااقل کاهش اثر عامل ایجاد کننده این خطوط که همان انقباض عضلات چهره است تاثیر بسزایی در روند کاهش چروک های پوستی دارد.

چین و چروک صورت-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

چگونگی ایجاد حرکات و انقباض عضلانی :

وقتی اعصاب حرکتی به عضلات می رسند شاخه شاخه می شوند از انتهای این شاخه های کوچک موادی به نام واسطه عصبی یا استیل کولین (نور و ترانسمیتر) آزاد می شود که با اتصال این واسطه عصبی به عضله، انقباض ایجاد می شود.

چین و چروک صورت-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر