استریا چیست؟-چگونگی و علل ایجاد استریا و راه های درمان استریا

استریا (Stretch Marks) :

استریا که به خطوط کشیدگی معروف است دسته های از خطوط  آتروفی پوست هستند که در اثر جدا شدن لایه های پوست به دلیل چاقی ،لاغری، بارداری و …. به وجود میآیند.

اغلب افراد حتی نوجوانان هم با آن درگیرند.که پس از عواملی چون حاملگی ،مصرف استروییدها، تغییرات وزنی(چاقی و لاغری)یا تغییرات عضلانی خود را نشان میدهند. در ابتدا به رنگ صورتی یا ارغوانی بوده که به آن استریا روبرا گویند و به مرور زمان سفید کم رنگ شده که به استریا آلبا گویند.

در این ضایعات، تغییراتی در سلولهای خارج ماتریکس درم شامل فیبریلین ، کلاژن و الاستین به وجود می آید که در اثر کشیدگی طولانی مدت پوست به وجود می آید که ابتدا لایه دوم دچار کشیدگی شده وسپس اپیدرم در نتیجه این کشیدگی دچار آسیب می گردد.

مشخصه آن آتروفی اپیدرم به همراه نازک شدن کلاژن های موازی که به سطح پوست کشیده شده می باشد.

این خطوط متقارن و چندگانه،اغلب در قسمتهای خارجی ران، بازو و پستان ها، شکم و باسن زنان دیده می شود.

این خطوط در زمان حاملگی و یا با بالا رفتن وزن بر روی شکم، بازو یا شانه ها دیده می شود.البته مصرف بعضی دارو ها نظیر کورتیکر استروییدها موضعی،استریاهایی بر روی صورت ،ناحیه تناسلی و نواحی جمع شونده و چین های بدن ایجاد می شود.نوع شدید آن در بیماری کوشنیگ دیده می شود.که البته بیشتر به صورت استریا روبرا و ارغوانی رنگ است.

راه های درمانی:

قبل از به وجود آمدن این خطوط می توان تا حدودی از به وجود آمدن آن جلوگیری کرد مثلا ماساژ پوست که با بهبود گردش خون مانع از ایجاد آن شد .یا در حاملگی با ماساژ(طبق دستور پزشک معالج) با کرمهای حاوی ویتامین می توان مانع از ایجاد آن شد.در زمان افزایش و کاهش وزن استفاده از رژیمهای اصولی ،خوردن غذاهای حاوی ویتامین DوC،استفاده از کرمهای حاوی ویتامین Eو متعادل نگه داشتن وزن همراه با ورزش می توان از به وجود آمدن استریا جلوگیری نمود.

استفاده از کره کاکایو ، ژل آلویه ورا ، استخدوس و روغن بادام و کرچک و لیمو گیاهانی هستند که در درمان و یا جلوگیری از ایجاد این خطوط می توان از آنها بهره گرفت.

استریا-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

پس از ایجاد خطوط استریا باید ذکر کرد که اندیکاسیون درمانی طبی خاصی برای آن وجود ندارد.

ولی افراد زیادی جهت زیبایی درخواست درمان آن را دارند. ولی باید متذکر شد همه روش درمانی به طور کامل موفقیت آمیز نبوده و قبل از شروع درمان باید انتظارات بیمار را با واقعیت مطابقت داد.

استفاده از کرمهای ترتینویین اغلب کمک کننده است که باید زیر نظر پزشک استفاده شود.

استریا-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر
استریا-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

استفاده از لیزر ها نظیر اربیوم باگ پالس کوتاه و co2 و لیزر پالسی رنگی (nm585) در درمان این خطوط و یا حتی کم رنگ شدن آن می تواند موثر باشد. باید یادآوری کرد در استفاده از این لیزرها باید کنتراندیکاسیونهای درمان را در نظر گرفت (افراد با فتوتیپ پوست تیره باید با احتیاط درمان شوند)

در هنگام میکرونیدلینگ و پلاسما تراپی و RF فرکشنال را باید در کنار خطوط و بر روی بافت سالم انجام داد تا با استفاده از فیبروپلاستهای بافت سالم موجب ترمیم قسمت آسیب دیده شود.