امواج رادیو فرکانسی RF – نیک لیزر – تاریخچه امواج رادیو فرکانسی

امواج رادیو فرکانسی RF-نیک لیزر

امواج رادیو فرکانسی RF : امواج الکترومغناطیسی در طبیعت با طول موجهای متفاوت ( نانومتر تا یکصد کیلومتر ) موجود می باشد. که این امواج دارای اثرات مختلف و کاربردهای درمانی در پزشکی و زیبایی می باشد.

این امواج توانایی برهمکنش بر اجسام پیرامون خود را دارند در علوم و صنایع مورد استفاده قرار گرفته اند و توسط تجهیزات مختلف قابل تولید می باشد.

امواج الکترومغناطیسی با محدوده طول موج بلندتر از یک میلیمتر تا یکصد کیلومتر را امواج ماکروویو و رادیویی نامیده اند و از آنجا که این امواج در ابتدا در برقراری ارتباطات رادیویی مورد استفاده قرار گرفت آنرا امواج رادیویی نامیدند.

امواج رادیو فرکانسی RF چیست؟

امواج الکترومغناطیسی با طول موج بلندتر از یک میلیمتر را امواج رادیو فرکانسی RF گویند. سیستمهای RF با عبور دادن جریان الکتریکی از بافتها عمل میکنند با این تفاوت که فرکانس آنها در محدوده امواج رادیویی است. (دامنه طول موج آن ۵/۳۰ سانتیمتر تا ۶/۱ کیلومتر است)

امواج رادیو فرکانسی RF

تاریخچه استفاده و شناخت امواج RF :

همانطور که در قبل گفته شد ابتدا از این امواج در رادارها و مراکز تجهیزات رادیویی استفاده میشد. تا اینکه برای اولین بار پرسی اسپنسر در سال ۱۹۴۶ در حین کار با ژنراتور رادیویی متوجه شد که شکلات موجود در جیبش آب شده است. وی بار دیگر با ذرت این پدیده را بررسی کرد و متوجه تبدیل شدن آنها به پاپ کورن شد. سپس محفظه هایی درب دار برای تولید امواج ساخت که بعدها بصورت اجاق های ماکروویو عرضه شد.

تقریباً ساختار فنی اجاقهای ماکروویو، دیاترمی فیزیوتراپی وRFها یکی است و شامل ژنراتور امواج ولی با فرکانس، طول موج و توان متفاوتند. همچنین از نظر تجهیزات هم متفاوتند مثلاً به شکل محفظه یا الکترود. (مثلا در دستگاههای RF جوانسازی، امواج توسط الکترودها هدایت میشود و فرکانس آن از ١ تا ۵٠ مگاهرتز قابل تولید است که کارآیی آن را متفاوت می سازد.)