بلفاروپلاستی با پلاسما – نیک لیزر – بازسازی پوست با پلاسما

بلفاروپلاستی با پلاسما :

بلفاروپلاستی با پلاسما یک شیوه درمانی غیر لیزری است که با استفاده از یک دستگاه ارایه کننده انرژی به صورت پلاسما، برای جوانسازی پوست، بهبود خطوط صورت و چین و چروک و ترمیم تغییرات پوستی ناشی از  افتاب سوختگی کاربرد دارد. دستگاه پلاسمای زیبایی اولین تکنولوژی غیر لیزری است که تایید شده است و از لحاظ بالینی ثابت شده است.

نحوه انجام بلفاروپلاستی با پلاسما :

برای درک چگونگی بلفاروپلاستی با پلاسما با پلاسما ابتدا باید ساختار پوست را بشناسیم. به طور خلاصه، پوست حاوی سه لایه: اپیدرم، درم( لایه وسطین) و سابکوییت یا زیرجلدی است. اپیدرم شامل سلول های تولید کننده رنگدانه است. درم ساخته شده از الیاف کلاژن و الاستین است و انعطاف پذیری پوست را تنظیم می نمایند.

با افزایش سن، ظاهر و ویژگی های پوست تغییر می کند. اپیدرم ضعیف تر می شود، بنابراین عیب ها بیشتر قابل مشاهده می شوند و کلاژن پوست به تدریج از بین می رود و باعث تشکیل خطوط و چین و چروک روی صورت و تضعیف پوست می شود.

بلفاروپلاستی با پلاسما در مقایسه با سایر روش های بازسازی پوست به جای نور یا امواج رادیویی، از انرژی حاصل از پلاسما استفاده می کند. این دستگاه از طریق دسته(هندپیس) خود، پالس های پلاسمای مبتنی بر نیتروژن را به صورت میلی ثانیه ای به پوست اعمال می نماید. درون دسته، یک ژنراتور یا تولیدکننده فرکانس وجود دارد که گاز نیتروژن بی اثر را به گاز یونیزه شده فعال تبدیل می کند که پلاسما نامیده می شود. این انرژی حاوی پلاسما از طریق یک دهانه از جنس کوارتز که در قسمت جلویی دسته قرار دارد، بر روی پوست اعمال می شود. انرژی ارائه شده، گرمایی را بر روی سطح پوست تولید می کند که موجب حذف سلول های اپیدرمی آسیب دیده قدیمی میشود.

دستگاه پلاسما می تواند در سطوح مختلفی از انرژی برای دستیابی به نتایج متفاوت استفاده شود. مقدار انرژی ارائه شده از ۱ الی ۴ ژول در هر پالس متغیر است. در حال حاضر ۳ نوع پروتکل درمانی توصیه شده با این دستگاه وجود دارد که عبارتند از:

انرژی کم (۱ الی ۱/۲ ژول) و درمان در فاصله زمانی ۳ هفته ای

یک پالس انرژی با (۳ الی ۴ ژول) و به صورت یک جلسه درمانی

دو پالس انرژی با (۳ الی ۴ ژول) و به صورت یک جلسه درمانی

اگر چه هر سه روش، خطوط، بافت و رنگ پوست را بهبود می بخشند، اما به نظر می رسد که با استفاده از روش های انرژی باعث ، سفتی بافت پوست بیشتر می شود. درمان های با انرژی کم که تحت عنوان پلاسما انجام می شوند، به تدریج با گذشت زمان به حالت قبل بر می گردند و زمان ساکن ماندن آنها بسیار کم است.

بلفاروپلاستی با پلاسما-نیک لیزر

کاربردهای پلاسما :

برای بهبود پوست، خطوط صورت و چین و چروک و تغییر رنگ پوست ناشی از تابش اشعه خورشید استفاده می شود.

بهتر است که در هنگام ظاهر شدن نشانه های اولیه از پیری انجام شود.

میزان جذب انرژی بستگی به هیدراته شدن اپیدرم دارد. پوست خشک انرژی بیشتری را جذب می کند.

قسمت نوک دسته دستگاه باید پالس های انرژی پلاسما را از فاصله حدودا ۵میلی متری از سطح پوست اعمال نماید.

درمان کل صورت با استفاده از این روش ، معمولا کمتر از ۱۵ دقیقه طول می کشد، اما درمان با انرژی بالا و حدود ۴۵ دقیقه طول می کشد زیرا نیاز به اعمال دو پالس انرژی بالا دارد.

بلفاروپلاستی با پلاسما-نیک لیزر

بهبودی و دوره پس از درمان با پلاسما :

درمان های کم انرژی ممکن است باعث قرمزی خفیف پوست شود که ۲ الی ۳ روز طول می کشد تا از بین برود. برخی اوقات ممکن است پوسته پوسته شدن پوست اتفاق بیفتد، زیرا پس از درمان، پوست مرده با پوست جدید جایگزین می شود.

درمان های با انرژی بالا باعث قرمزی خفیف تا متوسط پوست و قهوه ای شدن و ریختن یا پوسته پوسته شدن در طی ۵ تا ۱۰ روز بعد از درمان می شود. در این هنگام به بیماران توصیه می شود که برای جلوگیری از زخم شدن، پوست کهنه یا مرده خود را نکنند.

در طول دوره بهبودی توصیه می شود که محل درمان با استفاده از یک کرم ضد آفتاب مرطوب مراقبت شود.

معمولا نتایج درمان، سریع اتفاق می افتند اما به تدریج در طی زمان روند بهبودی بیمار پیشرفت میکند. مطالعات بالینی نشان می دهد که پیشرفت بهبودی حداقل تا یک سال پس از درمان ادامه دارد.

بلفاروپلاستی با پلاسما-نیک لیزر

عوارض و اثرات جانبی بلفاروپلاستی با پلاسما :

به نظر می رسد که پلاسما توسط اکثر بیماران، به ویژه درمان های با انرژی کم، بسیار قابل تحمل است. اصلاح صورت برای آقایان یا استفاده از لوازم آرایش برای خانم ها، در مدت کم پس از درمان مجاز است. در بیشتر موارد، بیماران می توانند به طور مستقیم پس از درمان یا روز بعد، بسته به شرایط پوست خود و درمان، به کار روزمره خود ادامه دهند.

تاکنون هیچ عوارض جانبی عمده ای گزارش نشده است. برخی از اثرات و عوارض جانبی که ممکن است رخ دهد، به ویژه پس از درمان با سطح بالای انرژی عبارتند از:

  • پوست ریزی بیش از حد (پوسته پوسته شدن، لایه لایه شدن) و ایجاد یک لایه سفت بر روی پوست
  • قرمزی و تورم تا یک هفته پس از درمان ادامه دارد که این امر می تواند با استفاده از بسته یخ در فواصل ۱۰ دقیقه ای برای ۲۴ ساعت اول بهبود یابد. این قرمزی در بیمارانی که دو پالس انرژی بالا دریافت کرده اند، می تواند از ۶ تا ۸ هفته پس از درمان ادامه یابد.

سفت کردن پوست به کمک پلاسما :

تکنیک نقطه ای پایدار میباشد و یادگیری آن آسان است. برای شروع، استفاده از دستگاه روی قدرت کم با روش نقطه ای و فاصله ۳ تا ۴ میلیمتری است. همچنین زمان استفاده از قوس در هر نقطه باید کوتاه و مثل شلیک های فوری باشد ( یک چهارم ثانیه). سپس، همانطور که پس از هر مرحله نتایج درمان را میبینید، میتوانید به آرامی شدت درمان را با افزایش زمان نقطه گذاری، کاهش فاصله بین نقطه ها یا افزایش قدرت دستگاه با ببرید.

مدت زمان به کارگیری قوس باید در هر نقطه کوتاه و شبیه شلیک گلوله باشد، معادل اندازه یک سکه را بپوشانید و اندازه ناحیه درمان بیشتر نشود، اجازه بدهید ناحیه بهبود یابد و نتیجه را مشاهده کنید، سپس به آرامی شدت درمان را افزایش دهید.

بلفاروپلاستی با پلاسما-نیک لیزر

افزایش شدت درمان :

شدت درمان نسبت به تعدادی از فاکتورها در هر دو روش نقطه ای و اسپری تعیین میشود. بنابراین میتوانید از روشهای مختلفی شدت درمان را افزایش بدهید.

زمانیکه یاد میگیرید چگونه از دستگاه پلاسمای فایربولت برای سفت کردن پوست استفاده کنید، توصیه میشود که تنها فاصله بین نقطه ها را کاهش دهید و دیگر پارامترها را مثل قدرت و زمان درمان را ثابت نگه دارید. وقتی تجربه کافی کسب کردید میتوانید بقیه پارامترها را هم برای افزایش شدت درمان، افزایش دهید.

توصیه می شود که از روش نقطه ای استفاده شود و زمانی که تجربه کافی کسب شد، روش اسپری به کار گرفته شود.

بلفاروپلاستی با پلاسما-نیک لیزر

توصیه ها :

  • وقتی میخواهید برای برطرف کردن خطوط باریک از پلاسما استفاده کنید، ناحیه بین چروکها را پوشش دهید و درون چین و چروک را درمان نکنید.
  • باقیمانده های کربن را بلافاصله پس از درمان پاک نکنید.
  • محصولات آرامش بخش را به میزان کافی، درست پس از اتمام درمان استفاده کنید (ماسک آرامبخش، ژل یا کرم) تا ناحیه درمان شده را تسکین دهد و راحتی بیمار را تامین کند.
  • به بیمار درباره اهمیت مراقب پس از درمان اطلاع دهید. این مراقبت ها شامل استفاده از آنتی بیوتیک برای کاهش خطر عفونت میشود.
  • بیمار نباید تا بهبود کامل ناحیه درمان شده, از مواد آرایشی استفاده کند. تا سه ماه پس از درمان باید هر روز از ضد آفتاب استفاده شود.
  • بین جلسات درمان حداقل ۶ هفته فاصله بیندازید.