ضد آفتاب و تشعشعات نور خورشید-انواع ضد آفتاب چیست؟

اشعه ماورابنفش نور خورشید را بشناسیم :

اشعه ماورابنفش شامل UVC،UVB،UVA است که همگی به جز UVC (مگر در مواردی که لایه ازت آسیب دیده است) از جو عبور کرده و صدمات فوری یا دیر هنگام روی پوست ایجاد می کند.

UVB که از انرژی زیادی برخوردار است بدلیل طول موج نسبتا بلند تا لایه اپیدرم و پاپیلویی درم نفوذ می کند و باعث ایجاد سوختگی و اریتم ناشی از آن می شود.همچنین با افزایش ملانین سازی باعث ایجاد لک در پوست نیز می گردد.

اشعهUVA انرژی کمتر ولی طول موج بلندتری دارد و با نفوذ به عمق درم و تاثیر و تخریب رشته های کلاژن و الاستین باعث چروک و شل شدن پوست می شود. قرار گرفتن مکرر با زمان طولانی در معرض نور خورشید با ایجاد رادیکال های آزاد عامل بسیار مهم در پیری پوست بشمار می آید.

ضد آفتاب-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

انواع ضد آفتاب :

به سه دسته مکانیکی، فیزیکی و شیمیایی تقسیم بندی می شوند.

  • مکانیکی :

هر چیزی که مانع از رسیدن نور خورشید به پوست انسان شود ضد آفتاب مکانیکی اطلاق می شود مانند عینک ، کلاه ،لباس ، پرده و ….

ضد آفتاب-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر
  • فیزیکی :

پیگمان ها و مواد معدنی ریزی که با قرار گرفتن بر روی پوست، مانند آینه ،تشعشعات نور خورشید را باز تابش کرده و مانع از آسیب ناشی از آفتاب می شوند این ضد آفتاب ها غیر ارگانیک فراورده های غیرشفابینی هستند که سبب پراکنده شدن و انعکاس بیش از ۹۹ درصد پرتو نور می شوند.این نوع به دلیل ظاهر روغنی و سفید که ایجاد می کنند و همچنین تغییر رنگ آن خیلی مطلوب مصرف کنندگان نمی باشد این دسته از ضد آفتاب برای افراد حساس به مواد شیمیایی، کودکان و زنان باردار مناسب است.

  • شیمیایی :

این نوع با جذب انرژی فوتون ها از پوست محافظت می کند و با قابلیت فیلترینگ UVA و UVB مانع از آسیب رساندن به پوست می شود اگرچه این نوع  به دلیل داشتن مواد شیمیایی که گاها باعث حساسیت پوستی می شوند مطلوب پوست نمی باشد ولی به دلیل محافظت قابل قبول این نوع ضد آفتاب ها نا گزیر از استفاده از آنها می باشیم. در حال حاضر در بسیاری از ضد آفتاب های موجود جهت کاهش مصرف مواد شیمیایی از مخلوطی از ضد آفتاب های فیزیکی و شیمیایی استفاده می شود.

ضد آفتاب-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر

خصوصیات یک ضد آفتاب خوب :

  • سبک باشد
  • از SPF مناسب برخوردار باشد
  • فیلترینگ UVB و UVA را حتما داشته باشد
  • ضد آب و ضد تعریق باشد
  • مواد تشکیل دهنده آن از ثبات خوبی در برابر تجزیه در اثر نور خورشید داشته باشد
  • از مواد گیاهی و ضد حساسیت نیز در ساختار آن استفاده شده باشد
ضد آفتاب-شرکت تجهیزات پزشکی نیک لیزر