هایفوتراپی – نیک لیزر – جوانسازی و لیفت پوست صورت و گردن با هایفو

امواج صوتی فوکوس شده مخفف هایفو

هایفوتراپی چیست ؟

هایفوتراپی تکنولوژی مدرن HIFU) High Intensity Focused Ultrasound) که امواج اولتراسوند را به درون پوست هدایت کرده که توسط لنزهای اکوستیک باعث تجمع این امواج در یک نقطه می گردد (شبیه بکارگیری ذره بین در برابر نورخورشید). فوکوس این امواج همگرا و کانونی باعث ایجاد حرارت ۷۰-۶۰ درجه در نقطه مورد نظر می گردد. (که این حرارت قادر به تولید و انقباض کلاژن می باشد.)

بدلیل ورود منحصر بفرد امواج به پوست و سپس کانونی شدن آن حرارت در نقطه تمرکز افزایش می یابد در حالیکه به سطح اپیدرم هیچگونه آسیبی وارد نمی شود.

هر موج به تنهایی اثر کمی بر اپیدرم ایجاد می کند در حالیکه در عمق اثر تجمعی این امواج به دو شکل گرمایی و مکانیکال بروز می کند.

هایفوتراپی تکنولوژی ای است که با منعقد کردن (کواگوله) سلولهای پوست و سطح خارجی عضلات (آپونوروز) موجب لیفت پوست صورت و گردن و در نتیجه جوان تر شدن چهره فرد متقاضی می گردد.

هایفوتراپی از انرژی مافوق صوت برای لیفت و سفت کردن پوست استفاده می کند. امواج مافوق صوت نوعی انرژی هستند که کاملاً با پرتوهایی مثل ای-پی-ال و لیزر یا انرژی الکتریکی و امواج رادیویی متفاوت می باشند. هایفوتراپی می تواند از سطح پوست حفاظت کرده و با نفوذ به لایه های عمیق تر پوست و ایجاد دمای بالاتر در مقایسه با امواج رادیویی برای ترمیم غشای میانی پوست و لایه های زیرین (در آن مواردی که این لایه ها دچار ضعف و مشکل شده باشند) مورد استفاده قرار گیرد.

در طول درمان، امواج مافوق صوت بر سطوح زیرین پوست تمرکز می کنند تا با سایش لایه های پوستی، باعث درمان مشکلات ایجاد شده در پوست فرد شوند. در این روش در بافت پوست گرما ایجاد می شود و این کار فقط در موقعیت هدف و به صورتی انجام می شود که لایه های پوست و بافت اطراف محل درمان، دست نخورده باقی بماند.

در  روش هایفوتراپی بافت هدف به منظور درمان تا ۶۵ درجه سانتیگراد گرم می شود. به این ترتیب گرمای ایجاد شده در لایه های پوست باعث سایش بافت سلولی شده و فرآیند درمان را با تحریک تولید کلاژن و شبیه سازی تولید مجدد لایه های پوست، تسریع می نماید. با گذشت ۹۰ تا ۱۸۰ روز از درمان، بافت پوست بطور بلند مدت ترمیم شده و به این ترتیب نتایج حاصل از این روش باعث لیفت پوست و محکم شدن آن می شود و این نتایج می تواند برای چندین سال دوام و ماندگاری داشته باشد.

با توجه به اینکه روش هایفوتراپی را می توان در سه عمق مختلف بر روی پوست استفاده کرد (۱٫۵ میلیمتر، ۳ میلیمتر و ۴٫۵ میلیمتر)، این روش توانایی لازم برای نفوذ به نواحی عمیق پوست برای درمان را دارد و این موضوع در حالی است که قبلاً انجام این کار فقط از طریق روش جراحی لیفت صورت امکان پذیر بود.

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۰۹ امکان استفاده از هایفوتراپی برای لیفت پوست گردن، زیر چانه، و بالای ابرو را مورد تایید قرار داده است (FDA). از این زمان، از روش هایفوتراپی برای درمان چین و چروک های ایجاد شده در پوست بالای سینه نیز استفاده می شود. هایفوتراپی را می توان بطور موفقیت آمیز در سایر نقاط بدن نیز مورد استفاده قرار داد.

هایفوتراپی-جوانسازی پوست

هایفوتراپی صورت

نحوه کار هایفوتراپی :

بر خلاف لیزر درمانی که در آن به لایه های هدف در پوست از خارج به داخل نفوذ می شود، روش هایفوتراپی از لایه های پوست عبور کرده و انرژی مورد نیاز را فقط به لایه خاص پوست، بافت های ساختاری و عضلاتی که در آن کلاژن وجود دارد، ارائه می کند. در این روش از نفوذ انرژی مافوق صوت در لایه های عمیق پوست برای تحریک تولید کلاژن در این لایه ها و سطوح زیرین آن استفاده می شود و به این ترتیب آسیب های میکرو در بافت های هدف ایجاد می شود. با ترمیم یافتن آسیب دیدگی ایجاد شده، سطح کلاژن پوست افزایش پیدا می کند و در نتیجه این افزایش، بافت پوست سفت شده و از نظر ظاهری بهبود پیدا می کند. به خاطر اینکه تکنولوژی امواج مافوق صوت از داخل به خارج عمل می کند، نتایج حاصل از درمان در طول ۲ تا ۳ ماه در فرد بیمار مشاهده می شود و بهبود ایجاد شده در وضعیت پوست تا ۶ ماه ادامه می یابد. هایفوتراپی – اولترافورمر – نیک لیزر

هایفوتراپی

لایه های تحت تاثیر هایفوتراپی

از HIFU با استفاده از کارتریج های متفاوت و دستیابی به عمق های متفاوت قادر خواهیم بود که درمانهای ویژه ای را انتظار داشته باشیم :

عمق ۵/۱ mm : از این عمق بیشتر جهت روشن کردن پوست و هایپر پیگمانتاسیون استفاده نموده که البته میزان ملانین طی ۴ جلسه درمان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

عمق ۳mm : از این عمق جهت کلاژن سازی و افزایش فیبرهای کلاژن در درم و سفتی پوست استفاده می گردد.

عمق ۵/۴ mm : لیفت و آپو نوروز عضلانی سطحی (SMAS Cell) و رفع افتادگی پوست استفاده می شود.

یادآوری میشود در جراحی لیفت صورت SMAS Cell ها هدف جراحی می باشند.

روش هایفوتراپی را می توان روشی بدون جراحی، سرپایی، تک جلسه، بی خطر با نتایج تأخیری و ماندگار با عوارض کم معرفی نمود.

در هایفوتراپی انتخاب کیس مناسب و آگاهی فرد از نتایج اولیه و تأخیری آن و انجام درست هایفو توسط کاربر ماهر از عوامل مهم در دستیابی به نتایج مطلوب درمان است.