پلاسمای سرد و گرم(انواع پلاسما) – نیک لیزر – کاربرد پلاسمای سرد و گرم

پلاسمای سرد

پلاسمای سرد (NTP) چیست؟

تخلیه الکتریکی در این نوع پلاسما به دلیل شرایط و چگونگی تخلیه, می تواند منبع ایجاد الکترونها , یونهای مثبت و تابش فرابنفش باشد.

آرک حاصل از پلاسمای سرد بدلیل کوتاهی و سطح وسیع انتشار (طول کوتاه و قطر پهن آرک) دمای زیادی را منتقل نمی کند و از آنجا که این نوع پلاسما دمایی در حدود دمای اتاق دارد به آن پلاسمای سرد یا NTP گفته میشود.

موارد استفاده از پلاسمای سرد (NTP) در درمانهای پوست :

_استریل و ضد عفونی کردن پوست برای درمان آکنه

_انواع زخم و بیماریهای قارچی پوست مو و ناخن

پلاسمای سرد با تغییر در اسیدهای دیواره سلولی باکتریها, قارچ ها و ویروسها موجب تخریب این میکرو ارگانیسم ها شده و باعث استریل سطحی و عمقی پوست می گردد.

بنابراین در بهبود بیماریهای پوستی حاصل از باکتری ها(بویژه بیماریهای حاصل از استرپ ها و E.coli) موثر می باشد.در نتیجه می توان از پلاسمای سرد در ضد عفونی و درمان آکنه های فعال و یا کیستیک و ضد عفونی زخم ها(زخم دیابتیک, زخم بستر,  سوختگی و…) و درمان بیماریهای قارچی پوست, مو و ناخن استفاده نمود.

پلاسمای گرم (TPچیست؟

شبه گاز یونیزه ای است که دارای انرژی بسیار بالا, فشار و چگالی نسبتا پایین و خنثی است, که رسانای خوبی برای انتقال الکترونها  می باشد.

نوع و شرایط خاص چگونگی تخلیه انرژی در این نوع پلاسما (آرک بلند و قطر انتشار بسیار کم) باعث می شود در برخورد با سطوح ,سریعا سرد شده و انرژی را در سطح تخلیه کرده و باعث میکروبرن (microburn) و عدم انتشار انرژی زیاد به عمق شود.

عملکرد و اثر پلاسمای گرم بر پوست چگونه است؟

این پدیده در برخورد با پوست, سریعا سلولهای سطحی را تصعید می نماید. به گونه ای است که از بافت هیچ جریان الکتریکی عبور نمیکند و صرفا با ایجاد میکروبرن (microburn) در سطح و تصعید سلولهای سطحی دو تاثیر اولیه و ثانویه در پوست ایجاد می کند.

  • اثر اولیه پلاسمای گرم (TPبر پوست:

در ابتدا و پس از شروع درمان بدلیل کاهش تعداد سلولها پس از بهبود, شلی و افتادگی پوست از بین میرود.

  • اثر ثانویه پلاسمای گرم بر پوست:

انتقال حرارت کنترل شده به عمق پوست باعث تحریک ساخت کلاژن جدید میشود که در سفتی و محکمی پوست بسیار موثر است.