کربوکسی تراپی چیست؟ – نیک لیزر – چگونگی مکانیسم کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی:

کربوکسی تراپی یا تاثیر درمانی دی اکسید کربن در علم پزشکی اولین بار در سال ١٩٣٠ میلادی ظهور کرد که متوجه شدند استفاده از استخرهای حاوی co2  باعث تسریع در ترمیم زخمها میشود ولی عملا در سال ١٩۵٠ کاردیولوژیست ها از co2 جهت رفع انسداد عروق محیطی و رفع پلاکهای چربی درون عروق استفاده نمودند.

درسال ١٩٩۵ میلادی آغاز استفاده از کربوکسی تراپی در استتیک و در جهت درمان سلولیت و جوانسازی پوست میباشد.

کربوکسی تراپی یا دی اکسید کربن تراپی(CDT)چیست؟

به درمانهای موضعی بوسیله تزریق جلدی و یا زیر جلدی (subcutaneous) دی اکسید کربن و بهره گیری از اثرات آن کربوکسی تراپی گویند.

مکانیسم کربوکسی تراپی:

انسان اکسیژن را از محیط پیرامون خود گرفته و توسط خون آن را در اختیار بافتهای بدن قرار میدهد که این اکسیژن جهت ترمیم و نوسازی سلولی در بدن مصرف شده و سپس co2 تولید شده توسط بافتها را دریافت و پس از رساندن آن به ریه ها آن را دفع میشود.

در کربوکسی تراپی از عکس مکانیسم بالا بهره گرفته شده است. بطوریکه co2 که گازی بی رنگ و بی بو است اگر زیر جلدی تزریق شود در فضای عروقی پوست منتشر شده و بدن جهت اصلاح این عدم تعادل در اکسیژن, جریان خون حاوی اکسیژن, مواد مغذی را در موضع تزریق, افزایش میدهد که این امر همراه با اتساع عروقی ناحیه است. (پدیده بوهر: اگر co2 در بافت, زیاد تجمع نماید (هایپر کانپه ) نیاز به اکسیژن در بافت بالا میرود.)

کربوکسی تراپی

تأثیر co2 درافزایش اکسیژن بافتی:

بیشتر co2 در بدن حدود ۷۰% با آب موجود در پلاسما ترکیب و تشکیل اسید کربنیک میدهد و اسید کربنیک در نهایت به بی کربنات محلول در پلاسما تبدیل میشود. +H بوجود آمده PH خون را پایین آورده و اسیدی میکند و این اسیدوز باعث گسیل اکسیژن (پدیده بوهر) به ناحیه ی اتساع عروقی در موضع و آزاد سازی فاکتور رشد (GF) و در نهایت ترمیم و بازسازی سلولی میگردد.

خلاصه اینکه با تزریق co2 جریان خون به سمت موضع افزایش یافته و هموگلوبین حامل اکسیژن در محل تزریق,  اکسیژن خود را تخلیه کرده و با co2 اضافی به سوی ریه ها جهت دفع برده میشود.

مکانیسم کربوکسی تراپی در زیبایی:

این مکانیسم علاوه بر برقراری تعادل اسیدیته خون بدلیل افزایش جریان خون و رها سازی نامتعارف اکسیژن و مواد مغذی با افزایش کلاژن سازی، بازسازی و ترمیم سلولی را تسریع می کند. الاستیته پوست را نیز افزایش می دهد و باعث سفتی و شفافیت و سلامت پوست می شود

موارد پیشنهادی درمان با کربوکسی در زیبایی:

  1. جوانسازی پوست صورت، گردن، دکلته و دست
  2. رفع تیرگی دورچشم و پدهای زیرچشم
  3. کاهش چربی غبغب، بدن و صورت
  4. درمان استریا
  5. درمان ریزش مو