پلاسما جت (فایربولت) چیست؟ – نیک لیزر – (عملکرد پلاسما جت-فایربولت و اثر آن بر پوست)

پلاسما جت - فایربولت

 

ماده به سه حالت جامد؛ مایع و گاز در طبیعت وجود دارد. حالت چهارم ماده پلاسما است. پلاسما در اصل گازی یونیزه میباشد که از یونها و الکترونهای  فرار و خنثی که آزادانه حرکت  می کنند تشکیل شده است. صاعقه، جرقه و شعله آتش نمونه هایی از پلاسما میباشند. پلاسما دمای بسیار بالا و فشار  پایینی دارد بنابراین باتماس با ماده دیگر به سرعت سرد میشود و انرژی منتقل میکند . بعلت تفاوت الکترومغناطیسی موجود بین نوک وسیله و بدن انسان، این تخلیه یونی موجب تخریب بافتی و تصعید اجزای سطحی پوست می شود. لازم بذکر است این پلاسما با پلاسمای مایع که بخشی از خون میباشد کاملا متفاوت است.

کاربرد پلاسما جت (فایربولت) چیست؟

با این روش چشم‌های خسته، تیرگی دور چشم، پلک شل و افتاده کاملا درمان شده و زیبایی به چهره بازمیگردد. بعلاوه بلفاروپلاستی کاربرد درمانی هم دارد و می‌تواند میدان دید را با رفع افتادگی‌های شدید پلک کاملا درمان کند. این پروسه، بدون جراحی و در مطب یا کلینیک بصورت سرپایی انجام میشود.

آیا افتادگی پلک می‌تواند موجب کاهش میدان دید شود؟

افتادگی پلک عارضه شایعی است که می‌تواند باعث کاهش میدان دید در فرد مبتلا شود. در این عارضه که تحت عنوان بلفاروپتوز نیز شناخته می‌شود، پلک بالایی چشم  پایین می افتد و ظاهری خسته و مسن به فرد می دهد. افتادن پلک میتواند به طور ناگهانی و یا به صورت تدریجی ایجاد شود واقعیت آن است که عوارض ناشی از افتادگی پلک می‌تواند هم باعث مشکلاتی مانند خستگی، سردرد و کاهش بینایی شود و هم در ظاهر فرد تأثیر منفی داشته باشد.

چرا روش پلاسما جت (فایربولت) “بلفاروپلاستی دینامیک” هم گفته میشود؟

پلاسما جت (فایربولت) به عنوان “بلفاروپلاستی دینامیک” هم شناخته میشود چرا که این فرصت برای پزشک وجود دارد که از بیمار بخواهد که چشمانش را حین عمل باز و بسته  کند تا دقیقاً چروک هایی  که نیاز به درمان دارد مشخص شود و درمان شود. حتی برای خود بیمار این امکان وجود دارد که حین عمل چشمان خود را ببیند و نظر خود را بگوید.

هرجلسه درمانی چقدر طول میکشد؟

در پلاسما تراپی بیمار باید حدود ۲۰-۳۰ دقیقه کرم بیحسی داشته باشد. جلسه درمانی بطور متوسط بین ۱۰-۲۰ دقیقه به طول می انجامد و فرد میتواند نتیجه عمل را بلافاصله ببیند.

تعداد جلسات کاملا به شدت چروکها و سن فرد بستگی دارد. بسیاری از بیماران طی یک جلسه بهبود کامل می یابند ولی درافرادی با چروکهای شدید، ممکن است تا ۳ جلسه درمانی احتیاج باشد. در اینصورت فواصل جلسات دوم یا سوم یک ماه است.

سن مناسب برای ترمیم پلک چه زمانی است؟

سن مناسب برای انجام بلفاروپلاستی با پلاسما جت (فایربولت)، به نوع و میزان نارضایتی شخص بستگی دارد. در اصل ترمیم پلک، سن و سال ندارد و برحسب نوع مشکل، این عمل حتی از قبل۲۰ سالگی، تا بیش از۸۰ سالگی هم قابل انجام است. به‌طور کلی در مشکلات مادرزادی، در سنین پایین‌تر و در مشکلات ناشی از پیری یا شل شدن پوست پلک، در سنین بالاتر انجام می‌شود.

موارد منع استفاده از پلاسما جت (فایربولت) چیست ؟

پلاسما تراپی تقریبا موردی قطعی برای عدم مصرف ندارد و با توجه به اینکه حدود ۷۰% پوست اضافه پلک برداشته میشود. لذا خطر باز بودن پلک که بعد از جراحی دیده میشود، در این روش وجود ندارد. تنها در صورتیکه محل مورد درمان عفونت یا التهاب داشته باشد، باید مدتی درمان را به تاخیر انداخت.

وضعیت و نگهداری بعد از عمل چگونه است ؟

بستری در بیمارستان و استراحت بعد از عمل نیاز نیست و فرد بلافاصله قادر به باز کردن چشم‌هایش بوده و میتواند بدون پانسمان به سر کار برود. تنها نگهداری لازم، استفاده از کمپرس سرد طی ۴۸ ساعت اول است. پس از انجام پلاسما تراپی پلک قرمز و کمی متورم است و معمولا طی دو سه روز اول موقع خوابیدن، سر تخت باید با زاویه ۳۰ درجه بالاتر باشد تا رفع ‌شوند.

روی نقاط کار شده دلمه های کوچک قهوه ای رنگ دارد که باید اجازه دهیم تا خود به خود بین ۷-۳ روز بعد بیفتند و نباید به آنها دست زد یا آنها را کند. برای پوشش پلک بجای پانسمان از کرم ترمیم کننده یا آنتی بیوتیک برای بهبود سریعتر استفاده میشود. آب زدن به چشم‌ها بعد از ۴۸ ساعت اشکالی ندارد.

آیا این عمل دردناک است یا احتیاج به بیهوشی دارد؟

این عمل سرپایی و بدون بیهوشی انجام میشود. لازم است که حدود نیم ساعت قبل از عمل از کرم بیحسی استفاده شود تا احساس درد و ناراحتی موقع کار وجود نداشته باشد. افرادی که به کرم بیحسی مقاوم هستند میتوانند از بیحسی تزریقی نیز بهره ببرند.

آیا پلاسما تراپی برای سایر چروکهای صورت هم کاربرد دارد ؟

بله. پلاسما تراپی را میتوان برای همه چروکهای صورت به کار برد. چروکهای پا کلاغی کنار چشم یا چروکهای دور دهان از موارد مصرف دیگر پلاسما تراپی است که پاسخ فوق العاده ای به دنبال دارد. چروکهای دور دهان معمولا به چند جلسه درمانی احتیاج دارد. چروکهای معمول صورت هم به پلاسما تراپی بسیار عالی جواب میدهد.